Suuren Käsityölehden tämän vuoden elokuun numerossa oli mielenkiintoinen ohje villapaidalle. Pusero on kietaisumallinen ja suurin juju on siinä, että puseron tekeminen aloitetaan hartioilta. Kuulosti niin mielenkiintoiselta, että minun oli pakko kokeilla! Saa nähdä, miten tämän paidan kanssa käy. Yleensä olen isommissa teelmyksissä kyllästynyt kesken kaiken ja heittänyt lankamytyn perimmäiseen nurkkaan. Tämä malli tuntuu toistaiseksi varsin mielenkiintoiselta ja aika nopealta tehdä.

Mallia hieman muuttelin. Lankoina käytän Novitan Nallea, alkuperäistä lankaa paksumpaa lankaa. Lähdin alkuun ohjeen mukaisilla L-koon silmukkamäärillä, mutta paikoitellen pitää silmukkamääriä vähän soveltaa tuon paksuuseron vuoksi. Puserosta tulee enempi XL-kokoinen, mutta niin olen minä itsekin!

Tämä on semmoinen laiskan päättelijän unelma. Hihat aloitetaan olkapäiltä, silmukat poimitaan etu- ja takakappaleiden reunoista. Alkuun tehdään vähän matkaa tasona, mutta suurin osa hihasta tehdään suljettuna neuleena. Myös etu- ja takakappaleet neulotaan tasona. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ole ommeltavia saumoja. Ainoastaan langanpäät pitää päätellä. Niitä langanpäitä toki tulee aika paljon, mutta mitäs tuosta! Kyllä niitä lankoja vielä pujottelee, mutta kappaleiden yhdistäminen on minulle myrkkyä!

Tässä on tilannekuva tältä päivältä. Etu- ja takakappaleet on olkapäiltä kainaloihin asti. Toinen hiha on valmis ja toinen hiha on melkein puolessa välissä. Vielä olisi tuo hihan lopetus ja helmaosan teko. Puserossa kiertä nätti palmikko olkapäiltä hihoihin, etukappaleiden reunoissa (etureunoissa ja kainaloista lähtee toinen palmikko) sekä takana niskasta helmaan. Valitettavasti tuosta palmikosta en saanut nättiä kuvaa. Päivittelen tuota villapaitatilannetta sitten, kun on jotain näytettävää...

942950.jpg

(Nyt kun olen kaikille näyttänyt tämän puseron tässä vaiheessa, on minun ihan pakko tehdä se myös valmiiksi... Pientä piiskausta itselleni siis!)